2018 editie Gamma Racing Day zorgt voor onvergetelijke momenten

Als er één evenement is dat gegarandeerd bol staat van spektakel dan is het de jaarlijkse Gamma Racing Day op het TT Circuit van Assen. De achtste editie van dit gecombineerde auto- motor- en kartevenement trok dit jaar over het hele weekend gemeten 100.000 bezoekers naar de ‘Cathedral of Speed’. Dat zijn er ruim 5.000 meer dan vorig jaar, toen 94.500 bezoekers het circuit aandeden.

Stichting Happy Smile had het Gamma Racing Day weekend in totaal 24 gezinnen op bezoek. Zowel op zaterdag als zondag bezochten we met de gezinnen het Renault F1 Team. Bij het Franse raceteam mochten de kinderen één voor één plaats nemen in de RS17 F1 bolide. Op zaterdag stond een ontmoeting op het programma met Renault F1 testrijder Jack Aitken. De Brits-Koreaanse nam zelfs even de tijd om een groepsfoto te maken met de aanwezige kinderen voor hij plaats nam in de racewagen om een aantal demoronden op het heilige asfalt van Assen te rijden.

Zijn Spaanse collega Carlos Sainz Jr. nam op zondag plaats in de F1 bolide, echter verraste hij de aanwezige gezinnen bij Stichting Happy Smile met een kort bezoek in de VIP box van ‘Happy Smile’. De kinderen mochten enkele vragen stellen om daarna gezamenlijk op de foto te gaan met de Spanjaard die snel nog even zijn telefoon te hand nam om een ‘selfie’ te maken voor zijn social media account.

Carloz Sainz Jr. maakte in 2015 zijn officiële Formule 1-debuut voor Toro Rosso, naast de eveneens debuterende Nederlander Max Verstappen. Toen het team op 3 augustus 2018 bekend maakte dat Daniel Ricciardo in 2019 voor Renault zou rijden, moest Sainz Jr. op zoek naar een ander team. 16 augustus jongstleden maakte het team van McLaren bekend dat Sainz Jr. in 2019 zijn landgenoot Fernando Alonso gaat vervangen.

De gezinnen werden beide dagen getrakteerd op een heuse paddocktour. Dakar trucks- en motoren werden aangedaan. De kinderen mochten plaats nemen in de gigantische Dakar truck van het Van Velsen Rallysport Team onder leiding van ‘driver’ Aad van Velsen. Het rallyteam reed afgelopen januari de Africa Eco Race uit. Een loodzware rally van twee weken en 6000 kilometer over zand, stenen en vooral heel veel duinen. Tevens namen de kinderen plaats op een voor de Dakar rally geprepareerde motor van coureur Edwin Straver. Deze sympathieke coureur uit Almkerk neemt van 6 januari t/m 17 januari 2019 wederom deel aan de zwaarste rally ter wereld die in 2019 alléén in Peru zal worden verreden.

Verder werden er groepsfoto’s gemaakt voor een F16 van de Koninklijke Luchtmacht, een zijspan van het DSRA Xperience Team op de proef gesteld. De buggy van Tim en Tom Coronel beklommen. Namen ze een kijkje bij het Winfield Racing Team. Zij reden demo’s met een tweezitter Formule bolide die werd bestuurd door Robert Doornbos. Tja, eigenlijk teveel om op te noemen. Het was een dag die onvergetelijk was en onuitwisbare herinneringen heeft gemaakt!

Dank aan de organisatie van de Gamma Racing Day, TT Circuit Assen, Renault F1 Team, Van Velsen Rallysport Team, Edwin Straver Rally Team,  DSRA Xperience Team, Winfield Racing School, Eminent Taxi Assen en voorts iedereen die deze editie van de Gamma Racing Day voor ons onvergetelijk heeft gemaakt!