Familieweekend Hockenheim 2016

Op zo’n vier uur rijden van Nederland ligt in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg één van de meest iconische circuits op de F1-kalender namelijk de Hockenheim-Ring. Het circuit is al jarenlang décor voor de Duitse Grand Prix en afgelopen weekend stond het centraal in de finale van het IDM Superbike.

Tijdens deze laatste races van het seizoen in het International German Championship gaf ook het Van Zon-Remeha-BMW Superbike team onder leiding van Werner Daemen acte de présence. Het team dat door Stichting Happy Smile gefaciliteerd wordt met haar hospitality ontving tevens vier gezinnen met een ziek kind of een kind met een beperking. Zij waren het hele weekend te gast en werden vrijdagavond ontvangen door enkele medewerkers van Stichting Happy Smile in een hotel even buiten de stad Hockenheim.

Zaterdagmorgen werden de gezinnen verwelkomd op het circuit. Het programma voor het weekend werd gepresenteerd onder het genot van een verfrissend drankje of een verse bak koffie om vervolgens met de hele groep koers te zetten naar het Motor-Sport Museum dat gevestigd is op het circuit. Zakspeed, ATS, Minardi, Benetton en Williams Formule 1 wagens staan er te pronken op ruim 2200 vierkante meter museumvloer tezamen met DTM wagens en Formule 3 bolides van Michael Schumacher en Nico Rosberg. Het museum huisvest ook de grootste collectie race motoren van Europa. Het uitje werd Stichting Happy Smile spontaan aangeboden door de directie van de Hockenheim-Ring GmbH. Gepakt met posters, een heus F1 computerspel en snoepjes keerde het hele gezelschap op de golfkarren weer terug richting paddock waar even bijgetankt kon worden in de hospitality.

Na enthousiaste verhalen en een verfrissend drankje kon men een rondgang maken op de immense paddock van het circuit. Tussen alle teams door werd een bezoek gebracht aan het Nederlandse Sidecar Racing Team Talens uit Assen. Bestuurder Hilbert Talens gaf samen met bakkenist Remco Moes de nodige tekst en uitleg van het racen met een zijspan en de kinderen mochten plaats nemen in het passagiers gedeelte waar Remco normaal gesproken zit tijdens het rijden met het ‘span’. Later op de dag verraste het duo de kinderen nog door aan te komen met de zijspan bij de hospitality en Niels mocht spontaan een stuk meerijden over de paddock als bakkenist.

Na de lunch, het spelen met de Playstation en knutselen werd een bezoek gebracht aan de pitbox waar het Van Zon-Remeha-BMW Superbike team de BMW motoren prepareren. Na de nodige uitleg van Werner mocht iedereen een keer plaats nemen op een heuse BMW S 1000RR racemotor.

We bleven die middag bezig met twee wielen, want de Segways werden uit de trailer gehaald en de kinderen en ouders kregen na een korte instructie zelf de gelegenheid om te rijden met deze voertuigen. Jordy gaf een demo golfkar crossen en na afloop deelde hij zelfs een aantal handtekeningen uit waarbij hij liet weten: “Oud talent eindelijk ontdekt”. In de avond mochten de kinderen zelf ervaren hoe het is om een golfkar te besturen op het roemruchte circuit de Hockenheim-Ring dat een lengte heeft van 4,574 kilometer. De meeste zeges op dit circuit staan op naam van Michael Schumacher. Echter gingen de kinderen op jacht naar de snelste ronde tijd dat op naam staat van Kimi Raikkonen met 1:13.780. Helaas kon de gemiddelde tijd van 20 minuten rond niet een serieuze aanval zijn op deze tijd, maar zeker is dat dit de snelste tijd in historie is gereden door een golfkar op de Hockenheim-Ring.

De dag werd in donker afgesloten en alle kinderen mochten instappen in de grote Happy Smile truck om terug te keren naar het hotel.

De volgende morgen werden alle kinderen met de truck weer naar het circuit gereden en begonnen we aan het zondagprogramma. Tweemaal bezochten we gezamenlijk de startgrid. Hier stonden de motoren opgesteld, maar ook coureur Pepijn Bijsterbosch die het gehele weekend intensief door de kinderen met hun ouders werd gevolgd. Nadat iedereen Pepijn succes had gewenst keek men gezamenlijk de eerste wedstrijd vanaf de Sachs-Curve tribune. Pepijn stelt niet teleur, want hij rijd naar de derde plaats in de eerste Superstock 1000 race. Uiteraard wilden alle kinderen de beker van Pepijn bekijken en iedereen spoedde zich richting pitstraat alwaar een pitwalk was georganiseerd en de box werd aangedaan om met de trofee op de foto te gaan. Hierna werd iets unieks bekeken. De vader van Dean was uitverkoren om een zogeheten taxirit te maken achterop een heuse racemotor bestuurd door voormalig Grand Prix coureur Jurgen Fuchs.

In de hospitality werd even op adem gekomen en wat gedronken. Ook de ijsjes kwamen op tafel. Pepijn kwam langs voor een interview en na afloop wilde iedereen een handtekening op zijn pet of shirt. Pepijn was voor alle kinderen de held van de dag.

De tweede race waarin Pepijn aan de start verscheen werd wederom bekeken vanaf de Sachs-Curve tribune. In deze race rijd Pepijn naar een vijfde plaats in de Superstock 1000. In de eindstand van het Superstock kampioenschap is Pepijn geëindigd op een mooie vierde plaats. Een applaus klinkt door de hospitality.

Aan dit laatste ‘verwenweekend’ kwam zondagmiddag een eind. Alle gezinnen hadden nog vele honderden kilometers voor de boeg om thuis te komen. Kilometers die vol goede moed en met veel voldoening werden aangegrepen, want…het een prachtig weekend.

Voor Stichting Happy Smile het laatste evenement van het seizoen 2016 over de landsgrens. Rest nog de MCE British Superbike Championship op het TT Circuit van Assen en op 22 en 23 oktober 2016 de Formido Finaleraces.