Familieweekend in de Duitse Eifel

Afgelopen weekend vond het eerste evenement van de Superbike IDM plaats op het wereldberoemde Nürburgring circuit in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts. De eerste races in het Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) werden verreden en Stichting Happy Smile had vijf gezinnen uitgenodigd om getuigen te zijn van dit spektakel.

Vanuit Nederland kwamen de gezinnen vrijdagmiddag druppelsgewijs aan bij het Lindner Ferienpark in de Eifel dat in de nabijheid is gelegen van de Nürburgring. Hier konden de genodigden een heerlijk avondje uitrusten om voldoende energie op te bouwen voor de zaterdag en de zondag. De ‘crew’ van Stichting Happy Smile had zoals vanouds een leuk programma in elkaar gezet om alle facetten van de motorsport van binnenuit te belichten, maar bovenal te ervaren.

Zaterdagmorgen werden de gezinnen opgehaald bij het vakantiepark. De kinderen konden plaatsnemen in de Scania Longliner van Stichting Happy Smile om vervolgens koers te zetten naar het circuit. Aangekomen werden de gezinnen ontvangen door de ‘crewleden’ en onder het genot van een bakje koffie en een frisje werd de dag programmering doorgenomen.

Een rondje op het immense rennerskwartier van de Nürburgring leverden al gauw prachtige indrukken op. Zo namen we gezamenlijk een kijkje bij de medische dienst van het circuit waar sinds mei 2016 ook een Airbus AS 365-N3 helikopter staat gestationeerd.  De kinderen kregen van één van de piloten uitleg, maar mochten ook even plaats nemen in ‘Die Johanniter’.

Vervolgens zetten het hele gezelschap koers richting de historische paddock van de Nürburgring. Een prachtig rennerskwartier dat nog volledig in taks is gebleven en de nostalgische sfeer van weleer weergeeft. Zo zijn pitboxen te zien waar in het verleden beroemde Formule 1 coureurs als Juan Manual Fangio, John Surtees, Niki Lauda en Ayton Senna hun F1 bolide stalde tijdens de F1 wedstrijden op de ‘The Ring’. We namen ook een kijkje in het mini-museum wat gesitueerd is op de historische paddock. Hier heeft uitbater Christiaan een bonte verzameling van attributen staan die in het verleden zijn gebruikt in de racerij. Tot de collectie behoren ook een zeldzame Bugatti en pracht gerestaureerde Moto Guzzi uit de jaren “20.

Op het huidige rennerskwartier, waar ook de Happy Smile hospitality stond opgesteld, brachten we een bezoek aan de pitbox van het Van Zon-Remeha-BMW. Dit team wordt door Stichting Happy Smile met haar hospitality gefaciliteerd. Er werd kennis gemaakt met teammanager Werner Deamen en twee van de vier coureurs die het team rijk is,  te weten Markus Reitenberger en Danny de Boer die ook nog langs kwamen in de hospitalitytent voor een heuse ‘meet & greet’ waarin Dylan een rol kreeg toebedeeld als perschef.

Trainingen en kwalificaties werden bekeken vanaf de tribunes en voor het avondmaal werd het circuit uitgebreid verkend op de golfkarren van Happy Smile die om beurten bestuurd werden door de kinderen.

De zondag stond in het teken van de races. Echter geen start van de dag of alle moeders kregen van Stichting Happy Smile eerst een heerlijke doos chocolade bonbons aangeboden voor Moederdag. Daarna werd het programma voortgezet en de gezinnen konden op de ‘starting grid’ op de foto met hun favoriete rijder Danny de Boer die de eerste Superbike IDM races op zijn naam wist te schrijven. De tweede race werd gewonnen door zijn teamgenoot Markus Reitenberger die op de grid ook op de foto ging met alle gezinnen.

Voldaan en met een ‘zak’ vol herinneringen keerden men zondagmiddag allen huiswaarts richting Nederland. ‘Een prachtig weekend’, zo weerklonk het uit monde van alle crewleden van Stichting Happy Smile die in het weekend van 7 tot en met 9 juli op het circuit van Zolder in België wederom een vijftal gezinnen zullen verwelkomen tijdens de Superbike IDM.