Maximaal genieten voor Tom

ASSEN – Het weekend van 15 tot en met 17 maart stond bij vele racefans al lange tijd in het geheugen gegrift. Het is immers de data dat de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen wordt verreden op het 5,3 kilometer lange Albert Park Street Circuit in Melbourne Australië.

De verwachtingen voor de Nederlandse inbreng is groot. Er wordt zelfs gesproken dat Max Verstappen dit seizoen wel eens wereldkampioen kan worden in het FIA Formula One World Championship. Ook de 21- jarige Tom uit Zwartemeer voorspelt een hoge eindklassering voor de Red Bull coureur die zondag uiteindelijk derde werd in de eerste F1 race te Melbourne.

Een grote vriendenclub uit Zwartemeer en omgeving had via via de wens uitgesproken om voor Tom, die terminaal ziek is, een ontmoeting te regelen met Max Verstappen. De wens beland uiteindelijk bij Stichting Happy Smile. Heel sporadisch zet de crew zich in om wensen in vervulling te laten gaan. De wensdag voor Tom begint zaterdagmorgen als rond 10.00 uur de ‘Happy Smile Longliner’ stopt voor zijn ouderlijkhuis. Compleet verrast kan hij met enkele vrienden instappen om vervolgens naar het TT Circuit in Assen gebracht te worden. Daar wacht zijn familie en overige vrienden die hem verrassen met hun aanwezigheid.

Nu het drukke F1 seizoen is begonnen is het heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk, om aan de wens van de ‘vriendenclub’ gehoor te geven. Bij het management van Max komen dagelijks vele verzoeken binnen, van het signeren van caps, op de foto met de nieuwe bolide en uiteraard een ontmoeting met de 21-jarige Red Bull Racing coureur.

Een alternatief voor Max wordt gevonden in Henk Tappel. Deze autosport routinier is al meer dan dertig jaar actief in de autosport. Hij was zelfs de eerste autocoureur ooit die met een auto het heilige asfalt van Assen mocht berijden. Daarnaast komt de Assenaar al enkele jaren succesvol uit in de prestigieuze Dutch Supercar Challenge die hij vorige seizoen afsloot met een derde plaats. Henk kwam tijdens de lunch naar de VIP-box van Stichting Happy Smile op het circuit om een interview af te geven en daarna Tom te verrassen met een mooi aanbod.

Henk, die evenals zijn beroemde landgenoot Max Verstappen, rijd met het persoonlijke nummer 33 was afgelopen zaterdag bereid om met Tom enkele snelle rondes te rijden op het circuit van Assen in een Porsche 996 Carerra met dik 300 PK onder de motorkap. Ook zijn vriendengroep die bestaat uit twintig personen mochten een ronde meerijden in diverse auto’s van Racing Team Tappel. Tom genoot maximaal en als klap op de vuurpijl mocht hij meerijden in een McLaren 570S Coupé die met z’n 571 PK met gemak de 325 kilometer per uur grens aantikt.

Na deze fantastische race beleving konden alle aanwezige met Tom een rondleiding volgen op het TT Circuit. Het mediacenter werd bezocht, de persconferentie ruimte, het podium betreed en Tom mocht samen met zijn broer en ouders, bij hoge uitzondering, een kijkje nemen bij ‘Race Control’.  Het circuit in Assen is voorzien van een gesloten TV-systeem met dertig camera’s voor de veiligheid van de coureurs. De beelden van dit TV-systeem worden uitsluitend geprojecteerd op een video-wall in Race Control. Hier worden de beelden geanalyseerd volgens het racereglement en bijvoorbeeld bij een ongeval. Aansluitend klom men via de vele trappen naar de zogeheten ‘Super VIP Lounge’, waar een prachtig uitzicht over het circuit Tom en zijn familie- en vrienden te wachten stond.

Na dit bezoek op grote hoogte toog het hele gezelschap weer richting de VIP-box van Stichting Happy Smile. Daar werd Tom virtueel middels een ‘Green screen’ vereeuwigd met zijn race idool Max Verstappen. Ook vrienden en familie konden met de Red Bull coureur op de foto. Vervolgens werd Tom verrast met een persoonlijke videoboodschap van Jan Lammers die van 1979 tot en met 1992 actief was als Formule 1 coureur. Naast het racen in Formule 1 bolides is Lammers ook bekend van de 24 uur van Le Mans waar hij maar liefst 24 keer aan de start verscheen en in 1988 pakte de Zandvoorter samen met de Britten Andy Wallace en Johnny Dumfries, op onnavolgbare wijze de overwinning en kreeg de eer toegewezen om de nummer 2 Jaguar XJR-9LM aan de finish te brengen.

Tom die qua muziek groot fan is van onder anderen de Amerikaanse metalband Metallica kreeg namens de organisatie van ‘Rock em All’ een VIP avond aangeboden met al zijn vrienden om aanwezig te zijn op dit fantastische rockevent in Kloosterhaar. Aldaar zal niet de Amerikaanse Metallica band optreden, maar de Metallica tributeband ‘The Unforgiven’ waar Tom ook een Meet & Greet te wachten staat met de bandleden.

Van Stichting Happy Smile kreeg Tom tot slot een uitje aangeboden naar een evenement naar keuze op het TT Circuit van Assen. Het was een dag met vele mooie momenten, snelheid, regen, slippartijen, een lach en een traan, maar bovenal maximaal genieten.

Namens Stichting Happy Smile, Henk Tappel en zijn team bedankt! Organisatie Rock em All en The Unforgiven bedankt, TT Circuit Assen bedankt en in het bijzonder autocoureur Jan Lammers bedankt. Verder iedereen die meegewerkt heeft om Tom een prachtig dag te bezorgen. Dank jullie wel!