Seizoensopener IDM familieweekend Oschersleben

De Motorsport Arena Oschersleben was afgelopen weekend het strijdtoneel voor de seizoensopener in de Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft kortom het IDM. Het circuit in Oschersleben is naast de Hockenheimring, Lausitzring, Sachsenring en Nürburgring het vijfde permanente test- en racecircuit in Duitsland.

Stichting Happy Smile had het eerste IDM weekend drie gezinnen te gast als VIP. Zij arriveerden vrijdagmiddag bij het hotel in de buurt van Maagdenburg. Na een nacht flink uitrusten stond op zaterdag een druk programma op de agenda. Door crewleden van Stichting Happy Smile werden de gezinnen afgehaald bij het hotel om vervolgens gezamenlijk naar de Motorsport Arena Oschersleben te rijden.  Op het circuit werd na een welkomstwoord en een drankje kennisgemaakt met de paddock van het circuit en een aantal teams uit de IDM waaronder het Supersport 300 team van Abbink Racing en het zijspanteam Talens Sidecar Racing. Tevens werd deze tour over de paddock vastgelegd voor een videoreportage door de IDM organisatie.

Na het rondjes paddock was het tijd om aan te schuiven voor de lunch om vervolgens met alle kinderen op de golfkar het kartcircuit onveilig te maken. Ook werd de pitbox van het Alpha Racing-Van Zon-BMW Team bezocht en werd men vereeuwigd op een groepsfoto. De gezinnen bestierden daarna het IDM podium om op de foto te gaan met de zogeheten ‘parapludames’ van de IDM en Duitslands bekendste sportcommentator Edgar ‘Eddie’ Mielke.

In de middag stonden er interviews op het programma met drie Nederlandse coureurs. Mieke Abbink (Supersport 300), Pepijn Bijsterbosch (Superbike 1000) en Bobby Bosch (Superbike 1000) kwamen langs in de hospitality van Stichting Happy Smile om gezamenlijk te praten over de motorsport en hun prestaties daarin. Na de interviews vertrok het gehele gezelschap richting het middenterrein en de tribune op de wedstrijden te bekijken. Zaterdag in de namiddag werd het 3.667 kilometer lange circuit op de golfkarren verkend. Hierbij mochten de kinderen zelf de golfkar besturen.  De dag werd afgesloten met het avondeten en het hoogtepunt voor veel kinderen……..terug worden gebracht met de Scania Longline van Stichting Happy Smile naar het hotel in Maagdenburg.

Zondagmorgen werden de kinderen met de Scania Longliner weer opgehaald bij het hotel. De ouders reden met eigen vervoer achter de truck aan naar het circuit. Daar werden op de grid een aantal coureurs bezocht waarmee de gezinnen op de foto konden gaan. Ook werden alle races in de Supersport en Superbike gezamenlijk bekeken. Na de lunch was tijd ingeruimd voor het rijden met de Segways. Een ultieme beleving voor zowel de kinderen als hun ouders.

In de namiddag werd nog wat gedronken, de handen geschud, een dikke kus. Het afscheid van een zonnig en prachtig IDM weekend was een feit. Voldaan vertrokken de gezinnen weer richting Nederland. Het volgende IDM familieweekend is de Speedweek in Oschersleben (Duitsland) van 8 tot en met 10 juni aanstaande.