Stichting Happy Smile trapt af op wereldniveau

Het eerste evenement op de agenda van Stichting Happy Smile was er meteen ééntje op WK niveau. Het weekend van 28 tot en met 30 april stond in het teken van de WK Superbike op het TT Circuit van Assen dat door motorsportliefhebbers ‘The Cathedral of Speed’ wordt genoemd.

Over het weekend verdeeld konden 22 gezinnen met een ernstig ziek kind of een kind met een ernstige beperking een onbezorgde dag beleven als VIP tijdens deze 26ste editie van de WK Superbikes dat bekend staat als het op één na grootste motorsport evenement op het heilige asfalt van Assen.

Nadat de gezinnen gearriveerd waren op het TT Circuit werden ze in de VIP box verwelkomt door de crewleden van Stichting Happy Smile. Races werden vanaf het balkon bekeken met uitzicht op de fameuze Geert Timmer Bocht. Ook brachten we beide dagen een bezoek aan de paddock van het circuit waar de teams hun campers, trailers, mobiele garages en onderkomen voor personeel en sponsoren hebben staan. Tijdens de wandeling over de paddock werd tekst en uitleg gegeven over de motorsport. Daarnaast konden de kinderen plaats nemen in het blusvoertuig van de brandweer van het TT Circuit en brachten we een bezoek aan het team Van Zon-Remeha-BMW, werden er banden gewisseld bij de stand van het Drente College en konden de kinderen op de foto met een heuse race motor en zelfs de originele motor van wijlen Jack Middelburg. Deze legendarische coureur met de bijnaam ‘Jumping Jack’ won in 1980 de TT van Assen in de 500cc klasse.

De lunch werd de eerste dag gebruikt in de hospitalitytent van Stichting Happy Smile die voor de gelegenheid deze keer dienst deed als onderkomen voor genodigden van coureur Wayne Tessels. De tweede dag werd de lunch behendig naar de VIP box van Happy Smile gebracht. De gezinnen genoten van de ‘handmade’ Hollandse friet met mayo en de broodjes hamburger en kroket.

Uiteraard was er tijd ingeruimd voor een ‘meet & greet’ met op zaterdag coureur Danny de Boer, die dit jaar uitkomt voor het Van Zon-Remeha-BMW Team onder leiding van Werner Daemen. Het team wordt door Stichting Happy Smile gefaciliteerd met onder anderen onze hospitalitytent. Danny komt uit in de IDM Superbike en had voor deze WK Superbike editie een zogeheten ‘wildcard’ gekregen om mee te rijden in de WK Superstock 1000 klasse. Danny die de kwalificaties goed afsloot en van de vierde plek mocht vertrekken op zondag maakte zijn kampioenreputatie waar. Vorig jaar wist de 27-jarige coureur de kampioenstitel in het IDM Superstock op zijn naam te schrijven en in deze WK wedstrijd greep hij net naast het podium. Echter een vierde plaats tussen alle vaste WK-rijders is niet onverdienstelijk. Een absolute topprestatie voor de BMW-coureur, die met groot applaus en gejuicht vanaf het Happy Smile VIP balkon werd ‘binnen’ gehaald.

Danny was op zondag ook te gast in de VIP box tijdens de ‘meet & greet’, echter had hij deze keer goed gezelschap, want ook voormalig 125cc en Moto3 coureur Jasper Iwema was aanwezig om te vertellen over zijn overstap naar het WK IJsspeedway. Ook Moto3 coureur Bo Bendsneyder gaf tekst en uitleg over zijn tweede jaar in de Grand Prix bij het team van Red Bull KTM Ajo. Als klap op de vuurpijl bracht ook MotoGP coureur Scott Redding een bezoek aan onze VIP box. De 24-jarige Redding komt uit voor het Octo Pramac Racing Team en staat momenteel negende in het WK klassement dat wordt aangevoerd door de Italiaanse coureur Valentino Rossi.  Met de komst van Redding hebben we afgelopen weekend vier coureurs op visite gehad die uitkomen in een WK klasse.

Het volgende evenement staat inmiddels gepland in het weekend van 12 tot en met 14 mei. Dan verwelkomt ‘Der Nürburgring’ in de Duitse deelstaat Rijnland-Palts het International German Championship en zien we Danny de Boer wederom in actie, maar dan in de eerste wedstrijd in het IDM kampioenschap. Happy Smile is met vijf gezinnen het hele weekend actief op de Nürburgring.