Stralende gezichten en weersomstandigheden op Circuit Zolder

Afgelopen weekend stond de Happy Smile hospitality opgesteld op het Belgische circuit Zolder alwaar we in totaal vijf gezinnen te gast hadden tijdens het derde IDM Superbike evenement van 2018.

Een weekend met een ongedwongen programma en aangepast aan de temperaturen die het Belgisch Limburg aangenaam verwarmden. De kinderen van de gezinnen vermaakte zich dan ook kostelijk met het zwembad waar waterpistool gevechten schering en inslag waren en Happy Smile crewleden met grote regelmaat doelwit waren van gerichte waterstralen.

Op zaterdag werden de kwalificaties en eerste races om het IDM kampioenschap bekeken en zo maakte de gezinnen kennis met deze snelle takt van motorsport op zeer hoog niveau. Waar men ook kennis mee maakten waren de Superbike coureurs Bobby Bos en Pepijn Bijsterbosch. In een zogeheten ‘Meet & Greet’ konden de aanwezige kinderen en hun ouders de coureurs het spreekwoordelijke hemd van het lijf vragen, maar ook op de foto en er werd tijd gemaakt voor het zetten van een handtekening.

De paddock werd verkent en daarbij werd het Nederlandse sidecar team Talens uit Assen aangedaan. Uitvoerig werd door Hilbert Talens, zijn bakkenist Frank Claeys en de overige crewleden tekst en uitleg gegeven over het rijden met een super snelle sidecar, die op het Belgisch circuit gemiddelde snelheden behaald van ruim 200 kilometer per uur.  De kinderen mochten daarna zelf even plaats nemen in het ‘span’.

Na een welverdiende pauze om weer op adem te komen zetten we koers naar de pitbox van het Alpha Racing-Van Zon-BMW Team alwaar teammanager Werner Daemen alle ins en outs van de motorsport uitlegde en ook de geheimen van de racebaan in Zolder prijs gaf. Dit laatste konden alle gasten van Stichting Happy Smile daarna in praktijk uit gaat proberen, door plaats te nemen op een golfkar en deze zelf over het vier kilometer lange circuit te rijden. Mooie inhaal actie in de Jacky Ickx chicane en Sterrenwachtbocht waren daarbij geen uitzondering.

De zaterdag werd s ’avonds afgesloten met een feestelijk buffet en alle kinderen werden met de Scania Longliner van Stichting Happy Smile terug gebracht naar het vakantiepark waar de gezinnen het hele weekend verbleven.

Zondagmorgen werden de gezinnen weer opgehaald in Houthalen. De grote Scania was ook weer aanwezig om alle kids naar het circuit te vervoeren. Dit tot groot genoegen van de kinderen. Op het circuit werd na een vers bakje koffie, limonade en een koek aanstalten gemaakt om de grid te bezoeken en met de coureurs Bobby Bos en Pepijn Bijsterbosch op de foto te gaan. Daarna werd vanaf het balkon de wedstrijd bekeken aansluitend genoten van het lopend buffet in de hospitality van Stichting Happy Smile.

Veel tijd was er niet te verliezen, dus met golfkarren werden de gezinnen richting de WK BMX baan gebracht alwaar BMX instructeur Rudy klaar stond om de kinderen les te geven in het race op een BMX fiets. Er bleken ware talenten onder onze jongste gasten te zitten. Zij mochten van Rudy van de vijf meter startbaan af waarbij veel moed en durf vrijkwam.

Voor de heren was nog een ‘mannen’ uurtje ingepland, maar ook de aanwezige dames kregen hun eigen momentje. Hierbij werd onder anderen de kapel en het Madonnabeeld op de Sacramentsheuvel bezocht. Op deze heuvel vond op 1 augustus 1317 het ‘wonder van de bloedende hostie’ plaats. Een mooi moment om even stil te staan bij de hectiek van alle dag die gezinnen beleven met een ernstig ziek kind of kind met een ernstige beperking.

Met alle gezinnen werd even nagezeten. Cadeautjes waren er voor alle kinderen en afscheid werd genomen. Wat een prachtig weekend ! Alle lof voor iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt. Speciale dank aan het Alpha Racing-Van Zon-BMW Team, de keuken crew, Sidecar Racing Team Talens, BMX Club Circuit Zolder, directie circuit Zolder en tot slot iedereen die een donatie heeft gedaan tijdens de inzamelingsactie die gehouden werd door Pascal in de VIP box van het Alpha Racing-Van Zon-BMW Team. Opbrengst dik € 300,-