Zonnig en geslaagde Super Car Sunday Assen

Het meest spectaculaire Supercar-event van Nederland werd afgelopen Pinksterzondag gehouden op het TT Circuit te Assen. Een line-up van honderden exclusieve bolides, die voor de meeste bezoekers van het evenement en de VIP gasten van Stichting Happy Smile, géén introductie nodig hadden.

Het evenement kenmerkt zich, daar er ontzettend veel te zien is op het gebied van exclusieve supercars en hypercars, kortom exclusieve auto’s van onder anderen de merken Lamborghini,  Ferrari, Maserati, Porsche, Austin Martin, Koenigsegg, Ford en Donkervoort. Daarnaast waren er enkele specials te zien zoals de 1177 pk sterke Zenvo TSR-S, de nieuwste Ferrari Portofino en de gelimiteerde Apollo IE waar de gezinnen exclusief mee op de foto mochten.

Verrassingen op de paddock deden zich zeker voor. Zo stond er een heuse politie Ferrari van de Dubai Police. Spontaan werd door de eigenaar gevraagd of één van de VIP gasten van Stichting Happy Smile plaats wilde nemen in het pk-kanon. Dit werd niet tegen dovenmansoren gezegd en Martijn zat zichtbaar genietend achter het stuur van deze speciale politiewagen. Toen hij deze van de eigenaar ook nog mocht starten om het geluid van de motor te demonsteren was voor Martijn het feest compleet. Gretig werd de gaspedaal van de Ferrari een aantal malen flink ingetrapt. Dit tot groot genoegen van Martijn en menig omstander. Een andere spontane verrassing kwam van een Lamborghini eigenaar. De kinderen werd aangeboden om in zijn exclusieve Lamborghini Aventador plaats te nemen voor een foto. De Chevrolet Camaro en de Scania Longliner van Stichting Happy Smile werden ook aangedaan voor een fotosessie.

Met alle gasten brachten we ook nog een bezoek aan de tentoongestelde collectie exclusieve AMG Mercedessen van Wensink. De kinderen mochten zelfs even plaats nemen achter het stuur. Ook hun ouders werden hiertoe uitgenodigd en je zag bij de vaders hun jongensdroom even weer boven komen drijven. Wegdromen kon men ook hoog in de VIP toren van het TT Circuit alwaar de Super VIP lounge gesitueerd is. Een prachtig uitzicht over het gehele circuit op grote hoogte! Die hoogte werd ook duidelijk toen men het podium mocht betreden waar normaal gesproken motorsporthelden zoals Valentino Rossi, Marc Márquez en Jorge Lorenzo hun beker en champagne in ontvangst nemen. Een enkeling had moeite om het podium wegens hoogtevrees te bedwingen, maar uiteindelijk wonnen zij de strijd en namen plaats op de hoogte trede van het mondiale ereplatform.

De gezinnen genoten van al het moois dat te zien was op de paddock van het roemruchte Asser Circuit. Genoten werd ook van de actie op de baan. Racende exclusieve auto’s is niet het alledaagse plaatje op de ruim 4,5 kilometer lange racebaan. Onder onze VIP gasten bevond zich ook de familie Bos, waarvoor als ‘VIP genieten’ in het verleden een heel andere betekenis heeft gehad. Hun dochter is op dezelfde dag geboren als prinses Amalia. Krant de Stentor nodigt sindsdien kinderen uit voor een speciale dag met alle zogeheten ‘Koningskinderen’. Het gezin Bos mocht in 2009 deelnemen aan een speciaal defilé tijdens Koninginnedag in Apeldoorn. De gebeurtenis die daar plaats vond staat nog steeds bij hun in het geheugen gegrift. Een personenauto reed die dag door de dranghekken en een mensenmenigte heen, in de richting van een open bus waarmee de koninklijke familie op dat moment een rijtoer door Apeldoorn maakte. De auto kwam tot stilstand tegen het monument ‘De Naald’ aan de Zwolseweg. Net achter dit monument stond de familie Bos op het grasveld. De aanslag kostte acht mensen het leven, onder wie de aanslagpleger.

De familie Bos denk nog vaak aan die bewuste 30ste april in 2009. De VIP-dag van Stichting Happy Smile bracht hun terug naar die tijd. De betekenis ‘VIP zijn’ heeft voor hun op Pinksterzondag 2018 een veel mooiere herinnering in het geheugen gemaakt.