Jasper Iwema | WK IJsspeedway Thialf 2024

Happy Smile voor ‘Ice Gladiator’ Jasper Iwema

HEERENVEEN – Dit weekend zal in Thialf Heerenveen de finale worden verreden van het FIM Ice Speedway World Championship. IJsspeedway op wereldniveau met grote namen als de huidige Europees Kampioen en ‘ijsveteraan’ Franz ‘Franky’ Zorn uit Oostenrijk, de Finse rijder Aki Ala-Riihimäki, Martin Haarahiltunen uit Zweden en de Duitser Max Niedermaier . Tussen al deze snelle ‘Ice Gladiators’ de vierendertigjarige Jasper Iwema uit het Drentse Hooghalen.

Laatst genoemde is sinds jaar en dag een ware ambassadeur voor Stichting Happy Smile. De voormalig Moto3, Moto2 en MotoE coureur rijd al vele jaren met uitingen van ‘Happy Smile’ op zijn motorpak en helm, maar in het WK IJsspeedway zijn de twee speedway motoren van de Hooghaler beplakt met voorliefde aan onze stichting.

Jasper begon zijn carrière als ijsspeedway coureur in 2017 en is met zijn eigen team ‘Ice RacingTeam 800’ tegenwoordig een vaste rijder op de startlijsten. ‘Het gaat goed en met de resultaten van de afgelopen races die ik heb gereden, hoop ik stapsgewijs naar voren te komen’, zo liet Jasper ons weten tijdens de training voor de Roelof Thijs Bokaal die vrijdagavond 5 april zal worden verreden. Aan deze befaamde internationale wedstrijd, die als een soort voorprogramma in het WK word verreden, verschijnen vier Nederlanders aan de start t.w. Sebastian Reitsma, Leon Kramer, Niek Schaap en Jasper Iwema.

Het publiek dat donderdagavond naar de training kwam kijken bloeiden op als Iwema, na wat kleine mankementen aan zijn machine, deelneemt aan de starttraining met een heuse wedstrijd van twee rondjes. Iwema perst er een overwinning uit. Het geeft de WK rijder goede moed. ‘Ik hoop vooraan mee te kunnen rijden in de WK finale races dit weekend, maar een podiumplaats met de Roelof Thijs Bokaal zou geweldig zijn’.

Jasper, die momenteel elfde staat op de WK ranking en als negende eindigde in het EK, gaat dit weekend voor ‘thuispubliek’ zijn uiterste best doen en wij van Stichting Happy Smile duimen voor een mooie eindresultaat voor deze ‘Ice Gladiator’ zodat dit weekend kan worden afgesloten met een ‘Happy Smile’.

UPDATE

Jasper heeft vrijdagavond (5 april) in Heerenveen de Roelof Thijs Bokaal gewonnen. Jasper won vijf van de zes heats, inclusief de finalerace. Sebastian Reitsma werd tweede, de Noor Jo Saetre werd derde. Iwema kreeg in Thialf de bokaal uitgereikt van de naamgever, Roelof Thijs, die dolblij was dat hij een opvolger uit Drenthe kreeg. Iwema is de eerste Nederlander die de Roelof Thijs Bokaal op zijn naam weet te schrijven.