WK Superbike 2024 | Stichting Happy Smile

Wisselvallig WK Superbike weekend TT Circuit

ASSEN – Onder wisselende weer- omstandigheden werd in het weekend van 19 tot en met 21 april de derde ronde verreden in het WK Superbike. Ditmaal op het iconische TT Circuit in Assen waar Stichting Happy Smile paraat stond om 15 gezinnen een leuke dag aan te bieden voor- en achter de schermen van dit motorsportspektakel op wereldniveau.

Tussen de buien door konden de gezinnen mee om een kijkje te nemen achter de schermen bij een raceteam. Ook bezochten we de hospitality van de Northern Talent Cup, gingen we op bezoek bij het fabrieksteam van MV Augusta en Kawasaki. Bij de laatste genoemde deden we een zogeheten ‘meet & greet’ met de coureurs Alex Lowes en Axel Bassani.

Defensie stond paraat met enkele voertuigen waar onze jeugdige gasten in plaats konden nemen. De stoet trok veder over de paddock om te stoppen bij het Molenaar Racing Team. Huidig teammanager Thom Molenaar, die zijn actieve carrière als coureur in 2023 opgaf om vanaf 2024 als teammanager op te treden sprak onze gasten toe en gaf uitleg over de gang van zaken binnen een raceteam en de motoren. Ook coureur Senna van den Hoven was aanwezig voor een foto en handtekening.

Bij het team van Molenaar wachten nog een mooie verrassing. Niemand minder dan oud motorcoureur Troy Bayliss kwam langs voor een handtekening en fotosessie. De Australisch coureur won in zijn race carrière driemaal het Superbike World Championship, in 2001, 2006 en 2008. Hij reed zowel in de Britse Superbike series als in de MotoGP. Tijdens de Superbike races op het TT Circuit Assen eindigde Troy in 2008 als winnaar. Zoon Oliver heeft het racen van vader Troy overgenomen en komt dit seizoen uit voor het D34G Racing WK Supersport Racing Team.

Diverse races werden vanuit de VIP-box van Stichting Happy Smile bekeken, boven op de actie in de Geert Timmer bocht. Spannende acties en inhaalmanoeuvres sloegen onze gasten gaande en op zondag hadden we Bridget Portijk te gast in de ‘box’ voor een ‘meet & greet’ Deze snelle dame uit het Overijsselse Tuk komt uit de motorcross en grasbaanrace, maar bemand nu als bakkenist de zijspancombinatie van het Team Detz.

Met vele mooie momenten in de VIP-box, op de paddock, in de ‘wandelgangen’ en een goed gevulde ‘goodiebag’ en uiteraard veel glimlachen werd het WK Superbike weekend afgesloten.