Featured Image

Fameuze Dutch TT in 2024 voor de 93ste keer

ASSEN – In 1922 werd de motorclub ‘Assen en Omstreken’ opgericht. De club had het idee opgevat om begin 1925 een heuse wegracewedstrijd te organiseren. Reeds in 1922 waren er al plannen om een Nederlandse wedstrijd in België te organiseren, dit omdat het tot dan toe verboden was wedstrijden op de openbare weg te organiseren, maar met de komst van de nieuwe Motor- en Rijwiel­wet van 1924 werd de mogelijkheid geboden hiervoor een ontheffing aan te vragen.

De aanleg van een nieuwe weg tussen Rolde en Borger was voor voorzitter Dieters van de motorclub ‘Assen en Omstreken’ reden om opnieuw over een wegwedstrijd na te denken. Op zaterdag 11 juli 1925 was het zover. Er verschenen 27 renners bij de molen in Rolde aan de start voor de eerste TT over een parcours met een lengte van 28,4 kilometer. Het parcours verliep niet over een glad gestreken circuit, maar over klinker- en zandwegen tussen de driehoek Rolde, Borger, Schoonloo. Slechts vijf coureurs wisten de finish te halen. In de 500cc-klasse wist Piet van Wijngaarden, met een gemiddelde van 91,4 km/u de wedstrijd te winnen. De snelste raceronde kwam op naam van Bertus van Hamersveld met een ronde van 104,0 km/u.

De Dutch TT in Assen trekt gemiddeld, inclusief trainingen, zo’n 130.000 bezoekers. Het TT Circuit beschikt over een negental tribunes met een capaciteit van ruim 53.000 stoelen die tijdens de TT allemaal op stoelnummer worden verkocht. De capaciteit van het aantal taludplaatsen (staanplaatsen) ca. 47.000 is.

93ste editie Dutch TT Assen

Anno 2024 staat ons de 93ste editie te wachten van deze inmiddels wereldberoemde motorraces. Alle hedendaagse klassen komen tijdens de Dutch TT aan bod. De 93ste editie Dutch TT Assen is van vrijdag 28 tot en met zondag 30 juni 2024. De MotoGP met rijders zoals Francesco Bagnaia, Fabio Quartararo, Marco Bezzecchi, Jack Miller en de broers Álex Márquez en Marc Márquez, is natuurlijk het absolute hoogtepunt van de traditionele Dutch TT, maar de liefhebbers genieten evenzeer van de verbeten strijd in de Moto2, Moto3, MotoE en de Red Bull Rookies. Dit jaar voor bezoekers op de vrijdag alle trainingen en zaterdag de kwalificaties en de MotoGP Sprintrace, een afstand over een halve afstand van de hoofdrace op zondag.

VIP gast bij de 93ste editie?

Wilt u de 93ste Dutch TT met het hele gezin als VIP meemaken? Medio mei 2024 zal de inschrijving op onze website open staan. Beleef méér dan alleen spannende races kijken vanuit de Happy Smile VIP box met uitzicht op de beroemde ‘Geert Timmer Bocht’. Ga met ons mee en neem een kijkje achter de schermen bij een topteam(s). Rondleiding met uitleg op de paddock en misschien ontmoet je wel wereldberoemde coureurs, score je handtekeningen en foto’s! Stel vragen tijdens de ‘Meet & Greet’ en neem plaats op een echte racemotor, geniet van een heerlijke lunch…etc, etc, etc. De Dutch TT: Onvergetelijke motorsport met emotie. De TT meemaken is meer dan motorraces! Een dag vol beleving en onvergetelijke herinneringen! Een TTopdag!